Mindfulness voor Leerkrachten
Lange vergaderingen, weinig tijd om je lessen voor te bereiden, onvoldoende collega’s op de werkvloer, geringe ruimte voor eigen inbreng, toetsen die nog nagekeken moeten worden en brieven van ouders om nog te lezen. Deze omstandigheden kunnen voor veel leerkrachten een bron van stress zijn. Je piekert vaker, slaapt er slechter van.
Daarnaast zijn er dan nog de eisen die je aan jezelf stelt en de idealen die je nastreeft. Je wilt ervoor zorgen dat alle kinderen uit jouw klas, goede leerresultaten behalen en dat je individuele aandacht aan de kinderen kunt geven. Je wilt met hart voor je vak op de werkvloer staan. Hoe draag je zorg voor jezelf te midden van al deze omstandigheden? Hoe zorg jij ervoor dat je goed in je vel zit? Dat je voorkomt dat je ziek wordt, omdat je vermoeid raakt?
Met mindfulness leer je je weerbaarheid te vergroten. Je leert je anders te verhouden ten opzichte van stress. Je herkent je grenzen en zorgt hierdoor beter voor jezelf. Waardoor je meer ontspannen, beter geconcentreerd en met meer zelfvertrouwen en plezier voor de klas zult staan. Als je als leerkracht getraind wordt op basis van mindfulness, neem je deze natuurlijke houding mee de les in. Kinderen voelen je rustige en begripvolle houding en zullen hier positief op reageren.
“De mindfullness lessen van Mariëtte hebben mij geleerd om meer bij mezelf te blijven, te ervaren wat ik voel en wil. Zo nu en dan neem ik even een ‘adempauze’ om weer even tot mezelf te komen. De kinderen doen hier soms ook aan mee en ervaren dan ook een stukje rust. Ik heb Mariëtte ervaren als een persoon die rust uitstraalt en zich goed in kan leven in anderen.”
Sanne (25 jaar, leerkracht groep 1-2, volgde een groepstraning voor leerkrachten)
“In het voorjaar van 2011 heb ik bij Mariëtte een mindfullnes training gevolgd. Mariëtte heeft passie voor mindfullnes en meditatie. Ze neemt de tijd om te luisteren en is oprecht in haar reacties. Mindfullness heeft geen vaste plek gekregen in mijn dagelijks leven, maar ik gebruik het op momenten dat ik het nodig acht.
In mijn werk met kinderen pas ik ook mindfullness oefeningen toe. Dit brengt de kinderen rust en ze kunnen daarna weer met frisse moed aan de volgende activiteit beginnen.”
Trudy (34 jaar, leerkracht groep 1-2, volgde een groeps- training voor leerkrachten)